En översikt av tvärflöjtstraditioner i svensk folkmusik under 1800-talet och början av 1900-talet.
3-poängsuppsats för "Folkmusik i Norden" vid Högskolan Falun/Borlänge
av Henrik Norbeck juni 1995
Denna sida är med i |
Innehåll | Summary in English |
HTML-version - september 1996 Rättat html-koden - oktober 1997 Engelsk sammanfattning - oktober 1997 Rättat länkar - januari 2002 |
Jag vill tacka Birgitta Dahl på Musikmuséets arkiv för hjälp med att hitta material.
De frågor som detta arbete försöker besvara är:
Jag kommer inte heller att ta upp något om den tidigare historien fram till år 1800. Det vore i och för sig intressant att leta efter de tidigaste beläggen och försöka visa hur tvärflöjten kommit in i traditionen, men jag har inte haft tillräckligt med material för detta.
Slutligen kan sägas att detta arbete utgår från det material jag har hunnit att ta del av under den tid jag haft till förfogande. Jag har hittat en hel del hänvisningar till annat material, men detta får tas upp i vidare arbeten i ämnet.
Min andra stora källa är den samling av excerpter ur Nordiska muséets etnologiska undersökning (och några andra samlingar) som finns på Musikmuséet. De övriga samlingar som det finns material ur här är Uppsala landsmålsarkiv, HA och LUF.
Jag har även letat i olika böcker som skrivits om svensk folkmusik och då hittat intressanta notiser i vissa av dem.
I samband med kartläggningen av utbredningen granskar jag också källorna med avseende på hur säkra de är.
För tvärflöjtens historia har jag använt "The Irish Fluteplayer's Handbook" av Colin Hamilton samt "The New Grove Dictionary of Musical Instruments".
Jag har också gjort jämförelser med mina egna iakttagelser från den levande irländska tvärflöjtstraditionen.
Sedan utreds om vilka namn som använts på olika flöjter och pipor, för att kunna avgöra vilka vilka belägg som rör tvärflöjt.
Därefter följer en kartläggning av utbredningen av tvärflöjt i svensk folkmusik under 1800-talet och början av 1900-talet, utgående från de belägg jag har funnit.
Nästa avsnitt behandlar tvärflöjtens eventuella koppling till militärmusiken.
Sedan följer en kort diskussion om vilka tvärflöjtstyper som kan ha använts och om egen tillverkning av tvärflöjter.
I nästa avsnitt försöker jag utgående från de upptecknade låtarna att säga något om repertoar och spelsätt.
Sist finns en sammanfattning där jag även kommer att samla upp de trådar som finns att nysta vidare på för att finna mer om tvärflöjtsspel i svensk folkmusik.